Frații Karamazov/The Brothers Karamazov (1958)

5
(2)

Ecranizare după romanul omonim al lui Dostoievky, „Frații Karamazov” aduce în prim-plan o excelentă interpretare din partea celebrului actor de origine rusă, Yul Brynner. Din distribuția filmului mai fac parte alte două actrițe talentate, Maria Schell și Claire Bloom.

Producția anului 1958 are la bază, așadar, subiectul din romanul clasicului scriitor rus Dostoievky. Astfel, acțiunea se deschide în 1870, prin prezentarea micului oraș Ryevsk, din Rusia. În acest loc trăiește tatăl a patru băieți, fiecare având un destin plin de încercări. Alexey Karamazov, unul din frații protagonistului Dmitri Karamazov, vine să îi ceară tatălui său banii pe care mama lui Dmitri i-a lăsat moștenire acestuia. Trebuie menționat că Dmitri este ofițer în armata rusă, iar Alexey este călugăr, cei doi fiind frați vitregi, deoarece tatăl lor, Fyodor (Lee J. Cobb), a fost și este în continuare un bărbat de moravuri ușoare. Tânărul Dmitri Karamazov (Yul Brynner) trăiește o viață haotică, având mereu nevoie de bani, pe care îi cheltuie mai repede decât îi primește. Mai mult decât atât, tatăl său refuză să îi mai dea bani, spunând că Dmitri nu are nicio moștenire din partea mamei, și, prin urmare, trebuie să se conformeze cu banii împrumutați de zgârcitul său tată.

În seara în care primește 5.000 de ruble de la tată, prin bunul său frate Alexey, Dmitri este vizitat de Katya (Claire Bloom), fiica unui reputat comandant militar. Tânăra avea mare nevoie tot de 5.000 de ruble, deoarece banii au fost furați de la sediul central pe care îl conducea tatăl ei. Pentru a evita acuzațiile grave ce i s-ar putea aduce tatălui, fata este dispusă de orice compromis, decizând chiar să i se dăruiască afemeiatului ofițer. Dmitri reușește, totuși, să-și păstreze cumpătul, și îi dă Katyei banii necesari, fără a-i mai cere nimic în schimb. Să fie, oare, rugăciunile călugărului Alexey cele care l-au îmbunat pe tânăr?

La scurt timp după aceea, Dmitri este arestat și închis la Moscova pentru pagubele produse într-un bar, pe parcursul unei încăierări, și, cum nu avea banii (pentru că îi împrumutase Katyei), el trebuie să stea o perioadă după gratii.

Peste câteva săptămâni, chipeșul Dmitri primește, la închisoare, vizita rafinatei Katia, ce îi era recunoscătoare acestuia pentru marele favor pe care i l-a făcut, promițându-i că îl va elibera și că se va căsători cu el.

Întors din Moscova la Ryevsk, cuplul este primit călduros de rudele lui Dmitri, tatăl și cei trei frați, Alexey, Ivan și Smerdyakov. Katya cucerește cu șarmul ei inimile tuturor, dar mai ales pe cea a lui Ivan, ce pare tot mai îndrăgostit de fată. Din păcate, fericirea lui Dmitri și a Katyei este umbrită de presiunile pe care Fyodor i le făcea băiatului, căruia îi cere înapoi toți banii împrumutați. Sătul de interesele strict materiale ale tatălui, Dmitri pleacă din Ryevsk pentru câteva luni, timp în care Ivan îi făcea curte Katyei, însă aceasta a rămas la fel de îndrăgostită de ofițer.

Dmitri se întoarce, totuși, cerând în continuare bani de la tatăl său. Acesta refuză din nou să îi dea ceva, spunându-i că îl poate da și în judecată. Bătrânul Fyodor miza pe faptul că, în eventualitatea unui scandal, Katya ar veni în ajutorul lui Dmitri și, poate, chiar s-ar căsători cu el.

În contextul acestui conflict aprig dintre tată și fiu apare în scenă un alt personaj-cheie al filmului, iubita lui Fyodor, Grushenka (Maria Schell). Ea și tatăl lui Dmitri pun la cale un plan împotriva ofițerului. Ei apelează la serviciile lui Snegyriov, fost căpitan în armata rusă, căruia îi cer să cumpere datoriile lui Dmitri la jumătate de preț și acesta, la rândul său, să-i ceară tânărului restul banilor. Și, cum Dmitri nu avea mai niciodată bani, el ar urma să ajungă din nou la închisoare, astfel că tatăl și amanta lui ar rămâne cu moștenirea din partea mamei lui Dmitri.

Diabolicul plan face o victimă din Snegyriov, ce este bătut în public de Dmitri pentru fapta pe care fusese obligat să o îndeplinească. La confruntare, a luat parte și băiatul bătrânului căpitan, Iliusha, un copil bolnav și necăjit. Dmitri reușește, totuși, să afle adevărul—Grushenka și Fyodor au vrut să-l discrediteze.

Mâniat de cruda realitate despre un tată depravat și hain, tânărul ofițer se duce în căutarea abilei Grushenka, nu înainte de a-i vorbi Katyei despre probleme sale. Fata, îndrăgostită de Dmitri, îi dă acestuia 3.000 de ruble (căci avea și ea o moștenire considerabilă), banii fiind aparent destinați tatălui ei (când, de fapt, erau pentru plata datoriilor lui Dmitri).

Una dintre cele mai reușite scene ale filmului este întâlnirea dintre protagonist și Grushenka, o blondă încântătoare, ce reușește să îi sucească mințile tânărului. Dmitri o sărută la patinoar, acolo unde o găsește, și se simte foarte atras de această fată experimentată, aparent naivă. El cheltuie la taverna ei toți banii pe care i-a dat generoasa Katya, fiind mânat de acel impuls animalic de a trăi totul la maxim, fără a se gândi la consecințe. Însă, momentele petrecute alături de Grushenka sunt de neuitat, cei doi dând o petrecere mare în local.

La un moment dat, Dmitri pare că vrea să se schimbe, și îi spune tatălui că renunță la averea mamei, dorindu-și să își plătească toate datoriile și să plece din orașul Ryevsk. Dmitri pare hotărât să rupă relația cu Katya, de care se simțea legat numai din cauza banilor datorați acesteia. Însă, ofițerul devine tot mai obsedat de Grushenka, fiind deosebit de gelos și posesiv. El îi cere tatălui să nu se mai întâlnească vreodată cu Grushenka, pe care o iubea mai mult decât pe oricine.

Între timp, Grushenka îi face o vizită Katyei, căreia îi dă de înțeles că ar fi dispusă să renunțe la Dmitri. Spre surprinderea lui Alexey, venit în vizită, cele două par să se înțeleagă bine, până la un anumit punct. Grushenka este nemulțumită de indiscreția Katyei, care i-a spus călugărului Alexey tot ce au discutat ele, astfel că Grushenka își schimbă total atitudinea, refuzând să mai renunțe la iubirea lui Dmitri.

Un punct de maximă tensiune al filmului este momentul în care Dmitri, mânat de cumplita sa gelozie, se duce la casa tatălui, pentru a afla dacă mult-iubita lui Grushenka se afla acolo. El îi dă o lovitură în cap lui Grigory (ce nu vroia să îl lase să intre), un servitor fidel al familiei Karamazov, și cel care l-a îngrijit pe Dmitri.

Relația dintre bogata Grushenka și Dmitri ajunge la un alt nivel, după ce femeia refuză cererea în căsătorie a unui ofițer polonez, acceptând să fie iubita lui Dmitri. La taverna femeii vine și poliția, care îl anunță pe Dmitri că este arestat pentru moartea tatălui său (Grigory fiind teafăr). Tânărul ofițer este uluit de vestea șocantă a morții tatălui său, care fusese, în realitate, ucis de bastardul său fiu, Smerdyakov.

În vreme ce Dmitri intră din nou la închisoare, de data aceasta, nevinovat, Ivan află de la fratele său asasin întregul plan prin care a fost omorât Fyodor. Ivan este mustrat de conștiință, fiind dispus să îl ajute pe Dmitri să scape de o pedeapsă ce nu i se cuvenea lui, ci fratele său, maestrul unei crime perfecte. Din nefericire, Smerdyakov dă dovadă de lașitate, spânzurându-se de teamă să nu fie prins de poliție.

Seria de scenelor de la tribunal este cea mai reușită din film. Yul Brynner strălucește în rolul lui Dmitri Karamazov, omul care este obligat de soartă să devină o persoană cu adevărat bună și capabilă să își îndrepte greșelile. Justiția îl declară vinovat pe Dmitri, căci declarațiile lui Ivan au fost considerate subiective, iar dovada acestei sentințe definitive îi aparține răzbunătoarei Katya, ce aduce în fața curții o scrisoare a lui Dmitri, în care acesta scria despre faptul că ar fi în stare să își ucidă tatăl pentru a obține banii necesari. Cu toate că se declară vinovat de alte infracțiuni, cerându-i scuze public și lui Grigory pentru rănirea acestuia, Dmitri dă dovadă de onestitate, refuzând acuzația că și-ar fi ucis tatăl.

Cu toate acestea, tribunalul, ce a judecat incorect în acest caz, îl condamnă pe Dmitri. Totuși, soarta pare să-l ierte pe tânăr pentru nelegiuirile sale, astfel că Dmitri este ajutat de Ivan și Alexey să plece din Rusia, însoțit de Grushenka, spre dezamăgirea Katyei, ce își dorea ca el să fie pedepsit pentru că nu a iubit-o.

Finalul peliculei este dat de gestul lui Dmitri de a-și îndrepta toate greșelile, el cerându-le scuze lui Snegyriov și lui Iliusha pentru tot răul provocat. Cei doi îl iartă pe Dmitri, acceptând banii oferiți de acesta. Odată eliberat de această ultimă obligație, tânărul își urmează noua cale rezervată de destin, plecând într-o călătorie lungă cu femeia iubită.

În concluzie, filmul „Frații Karamazov”, regizat de Richard Brooks, este o mostră a cinematografiei adevărate, în stare pură, ținându-i pe cinefili în suspans pe parcursul a 140 de minute. În plus, interpretările memorabile ale actorilor din rolurile principale merită urmărite și admirate, căci ei au reușit să întruchipeze personajele cu o naturalețe rar întâlnită. Mai trebuie adăugat, în final, că pelicula a fost nominalizată la Oscar pentru cel mai bun actor în rol secundar (Lee J. Cobb), iar o altă nominalizare a venit de la Festivalul de Film de la Cannes, pentru cel mai bun actor în rolul secundar, de data aceasta fiind vorba de interpretul lui Smerdyakov, actorul Richard Brooks.

Sursa: Frații Karamazov/The Brothers Karamazov (1958)

Câte de folositor a fost articolul?

Apasă pe o stea pentru a selecta recenzia