Ascensiunea reacționarilor neoclasici

5
(1)

În ultimii ani, o nouă ideologie bizară a început să se contureze – o formațiune mică, ca o protoplanetă, ușor de observat în haosul de zi cu zi. Deocamdată, aceasta nu are nici denumire, nici lider oficial. Miile de susținători ai acesteia nu par a se considere, încă, tovarăși de drum – însă pentru spectatori este clar că ei trag la aceeași căruță. Am putea numi ideologia cu pricina reacționism neoclasic.

Ideea principală este una binecunoscută: lumea modernă e urâtă, decadentă, bolnăvicioasă. Însă în loc să caute refugiu în religie ori politici identitare, reacționarii neoclasici privesc în urmă spre Roma și Grecia antice, îndeosebi către valorile considerate pierdute precum vitalitatea, frumusețea, tăria.

Sunt obsedați atât de culturism și limba latină, precum și, mai puțin previzibil, de criptomonede, pe care le consideră a reprezenta mult-așteptata cale prin care se poate trece de scleroza economiilor centralizate. Întreaga poveste este un hibrid dintre Nietzsche și Bitcoin.

Până acum, mișcare a fost restrânsă în cadrul rețelelor de socializare prin intermediul unor profiluri anonime, unele având urmăritori de ordinul sutelor de mii.

Se întrevăd semne care indică o propagare a acesteia în lumea reală. Luna trecută, o grupare numită Praxis și-a anunțat ambițiile de a crea primul „oraș-criptostat” din lume, un oraș cu totul nou, construit „undeva pe Mediterană”, fondat pe valoarea comună a „vitalității”„valoarea definitorie a epocii ce va să vină”.

No event found!

Afirmația introductivă a grupării se citește ca un joc de bingo reacționar neoclasic: civilizația noastră „este bolnavă”, „consumăm alimente care ne omoară, am pierdut din vedere frumosul, ne neglijăm viețile spirituale”. Omul modern „trăiește acum înăuntrul ecranelor dispozitivelor electornice”.

E limpede că ceva se află în desfășurare; întrebarea este ce anume? Se rupe dreapta post-religioasă în sfârșit de creștinism?

Toate acestea reprezintă o trădare a potențialului nostru real. În fond, suntem „descendenții celor care au construit Roma și Atena, care au îndrăznit să spargă atomii și să călătorească pe Lună”. Din fericire, mulțumită criptomonedei, avem acum o „oportunitate radicală” de a ne elibera de „instituțiile care urmăresc să ne limiteze dezvoltarea” și să obținem „un viitor mult mai vital pentru umanitate”.

Evident, constă în atragerea susținătorilor în mediul online, construirea unui polis virtual, apoi contactarea guvernelor din zona Mediteraneană (aparent negocierile deja au început) în vederea propunerii unui nou oraș finanțat prin vânzarea monumentelor și a terenurilor drept NFT-uri.

Nu este o idee prea îndepărtată de conceptul Seasteading al lui Peter Thiel: comunități autonome, libertariene, construite pe platforme plutitoare aflate pe apele internaționale, libere de orice reglementare.

Praxis probabil că vor respecta legile acelui stat care va fi de acord cu propunerea lor, deși nu ar fi exclus ca promisiunea aducerii a mii de tehnicieni arătoși, cu abdomene lucrate, care muncesc de la distanță să încurajeze o înlesnire fiscală din partea guvernelor.

Am ajuns la unul dintre aspectele cele mai bizare al mișcării: spre deosebire de alt-right, asociată cu celibatari involuntari cinici și nemulțumiți, mulți dintre reacționarii neoclasici (cei atrași de Praxis, cel puțin) par să fie idealiști tineri și plini de farmec.

E ca și cum indivizi de marcă ai rețelelor sociale au descoperit mișcarea Dark Enlightenment (unul dintre membrii Praxis, culturistul și „spiritualistul fizic” pe nume Sol Brah, a postat recent pe profilul său de Instagram o selecție a citatelor inspiraționale din Nietzsche).

Pagina de Twitter a grupării Praxis este de-a dreptul suprarealistă, acolo găsindu-se o filmare cu un individ făcând ridicări deasupra capului cu un pietroi de dimensiuni sisifice, replici ale statuilor de dimensiunea Turnului Eiffel care înfățișează războinici stivuiți și semidezbrăcați, multe filmări cu bărbați mergând desculți (aparent, încălțările sunt considerate a fi „un simptom al prăbușirii civilizației”).

Poate cel mai bizar este faptul că mișcării i se face multă publicitate – și nu din partea oricui. Printre susținători se numără investitorii Masha Drokova și Geoff Lewis, CEO-ul Replit Amjad Masad, și Balaji Srinivasan, un guru al criptomonezilor.

Dacă Praxis poate fi considerată a fi fața „respectabilă” a reacționismului neoclasic, alte figuri, mai influente, se apropie mai mult de alt-right. De pildă, Bronze Age Pervert – un autor anonim a cărui carte autopublicată, Bronze Age Mindset, a ajuns imediat în top 150 pe Amazon în 2018.

BAP, cum este cunoscut, amestecă mitologia Greciei antice cu generalizări rasiste și sexiste „post-ironice” și în mod deliberat scandaloase. Până să fie blocat la începutul acestei veri, profilul său de Twitter adunase peste 70 de mii de urmăritori și căpătase numeroase ramificații (ca, de pildă, profilul Latino Bodybuilders for Hellenism).

Scrierile sale au atras atenția unor persoane precum Michael Anton, fost consilier al lui Trump, care, într-o recenzie pentru Bronze Age Mindset, concluziona că „în războiul spiritual pentru inimile și mințile tinerilor de dreapta nemulțumiți, conservatorismul pierde în fața BAP-ismului.”

De menționat și competiția de artă Passage Prize, înființată de către o altă celebritate de dreapta a Twitter-ului, L0m3z. Declarația acesteia de misiune țintește „regimul mediocrităților gălăgioase de la Resurse Umane” și îndeamnă artiștii să acceseze „energiile latente aflate în mormintele preistoriei, așteptând ca o mână, o minte, o imaginație să le recupereze și să le transforme în spiritul creativ care va lumina o nouă cale de urmat.”

Premiul, constând în echivalentul în criptomonede a 20.000$, ar urma să fie judecat de către Curtis Yarvin, intelectual „neoreacționar”, și o altă celebritate anonimă a Twitter-ului, Zero HP Lovecraft, a cărui lucrare recentă, autopublicată prin intermediul Canonic, editura Bitcoin, aparent ar fi făcut peste 50.000$ în primele ore de la lansare.

Un alt site web, IM-1776, a publicat numeroase bucăți cu înclinații reacționar neoclasice, incluzând seria Arts & Literature for Dissidents (primul eseu din serie fiind semnat de „Aeneas Tacticus Minor”) și simpozionul „D’Annunzio, Nietzsche and Bronze Age Pervert” (eseul de deschidere, semnat de Benjamin Roberts, promovează cluburile de noapte drept avanposturi ale vitalității „dreptei dure”, nietzscheane).

E limpede că ceva se află în desfășurare; întrebarea este ce anume? Se rupe dreapta post-religioasă în sfârșit de creștinism și setează agenda civilizațională pentru următoarele milenii, sau mai degrabă este vorba de un grup de tehnicieni naivi care inaugurează o bulă a Bitcoin-ului? Avem de-a face cu o renaștere sau cu începuturile cripto-fascismului? Poate că, în adevăratul stil nietzschean, nu ar trebui să petrecem prea multă vreme privind în abis.â

Text original în limba engleză: Kit Wilson

Traducerea: Teodor Cristescu

Câte de folositor a fost articolul?

Apasă pe o stea pentru a selecta recenzia

Recenzia medie 5 / 5. Număr voturi: 1

Nici un vot! Fii primul care votează

WhatsApp
Facebook
LinkedIn

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.